„BERUŠČIN KALENDÁŘ“
ŠVP „Beruščin kalendář“ je stavěn tak, aby přispíval k rozvoji dítěte a jeho učení v různých oblastech (biologické, psychologické, sociální…).
Dítě by mělo mít možnost získávat potřebné dovednosti, užitečné poznatky, poznávat žádoucí hodnoty a získávat samostatné postoje.
Podporujeme zdravý životní styl.
Obsahuje integrované bloky, které nejsou striktně časově ohraničeny.
Časovou délku určuje zájem dětí a aktuální dění v mateřské škole. Činnosti dětí vycházejí z přirozeného života kolem nás.
Integrované bloky jsou konkretizovány učitelkami v třídních programech.
Integrovaný blok č. 1:
„S Beruškou jsme kamarádi“
S Beruškou a kamarády poběžíme do zahrady,
splníme si plno snů.
Sluníčko se za mrak schová?
Ale nám to nevadí.
Když nebudem něco vědět, Beruška nám poradí.
Cíl :
Pokládání základů pro další vzdělávací proces. Pomocí pedagogických metod (pozorování, rozhovor…) zjišťovat úroveň dovedností, znalostí a schopností dětí. Na základě individuálních potřeb každého dítěte volit nejvhodnější postupy a metody k jeho rozvoji.
Integrovaný blok č. 2:
„Beruščina překvapení“
Už je tady zas,
ten vánoční čas.
Čeká na nás překvapení,
od Berušky – lepší není!
Cíl:
Zaměřit se na kultivované smyslové vnímání, rozvoj představivosti, tvořivosti a fantazie. Podněcovat děti, aby získané dojmy a prožitky vyjadřovaly slovně, výtvarně, pohybem, …. Vést děti k prosociálnímu chování v kolektivu a společnému sdílení prožitků dětí, rodiny a školy při netradičních akcích. Našim důležitým cílem bude dovést děti k uvědomění si toho, že obdarovat je ten nejkrásnější dar a radovat se mohou i z maličkostí.
Integrovaný blok č. 3:
„Beruščin sen“
Beruška již usíná,
velká zima začíná.
Co se jí zdá?
Krásný sen, jak se žije se sněhem.
Děti v zimě sportují,
náramně se radují.
Cíl:
Vést děti k ochraně jejich zdraví. Rozvíjet poznatky a dovednosti, které předcházejí budoucímu čtení a psaní. Rozvíjet slovní zásobu a komunikativní činnosti. Vést děti k relativní samostatnosti a schopnosti spolupracovat. Mít povědomí o lidových zvycích a tradicích.
Integrovaný blok č. 4:
„Beruščino probuzení“
Beruška se probudila,
velmi překvapená byla.
Příroda se zelená,
nový život začíná.
Cíl:
Budeme se snažit rozvíjet v dětech pocit sounáležitosti s živou přírodou, budeme je vést k tomu, aby si vážily života ve všech jeho podobách (rostliny, zvířata, mláďata, lidská společnost…), aby si osvojovaly dovednosti k ochraně přírody a vnímaly její proměny. Chceme u dětí vzbudit zájem o nové poznatky, o lidové tradice a zvyky. Předpokládáme, že si děti osvojí základní poznatky o sobě, o rodině, o práci a činnostech lidí, které využijí při posilování prosociálního chování ve vztahu k rodině, komunikativních dovednostech a rozvoji schopností žít ve společenství. Budeme rozvíjet estetické tvořivé vnímání, cítění a sebevyjádření.
Integrovaný blok č. 5 :
„Cestování s Beruškou“
Kampak letíš, Beruško?
Za sluníčkem, za létem.
Nasedněte do vláčku,
ukážu vám celou zem.
Cíl:
Rozvíjet schopnosti dítěte pro získávání nových poznatků a dovedností v širších souvislostech.
Umět je využívat v přirozených situacích a při praktických činnostech.
Posilováním sebevědomí a sebeuvědomění vést děti k víře ve své schopnosti a možnosti.